Politiske Partier “Svarer” om Mental Helse

Categories Blogg

 

For en uke siden sendte jeg alle de største norske partiene en enkel mail med ett enkelt spørsmål:

“Fakta er fortsatt at flere og flere menn tar selvmord hvert år. Tallene viser at totalt 658 nordmenn tok sitt eget liv i fjor.

482 av de som døde i selvmord, var menn.

For å være kort lurer jeg på om du kan fortelle litt om hva deres parti ønsker å gjøre for å få bukt med dette problemet.”

Så langt har kun ett parti tatt kontakt og det er kanskje ikke det partiet du forventet skulle svare, men jeg ble ikke overrasket.

Feministisk Initiativ Norge.

Det mange tror er at Feminisme betyr at noen arbeider kun for kvinners rettigheter men det er feil. I følge SNL beskrives Feminisme som følgende: “Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.”

Jeg har tatt kontakt med de igjen ang noe som skjer nærmere høsten og vil oppdatere her så fort jeg vet noe mere visst det er greit for de. Men det er iallefall en veldig fin start. Jeg vil selvfølgelig oppdatere løpende visst det skulle dukke opp flere svar fra andre partier.

Det fakta at de andre partiene, ca 20 til sammen ikke har gitt noe form for lyd fra seg synes jeg er skremmende, men desverre ikke overraskende.

Men vi lar oss ikke skremme av den grunn. Nærmere tvert i mot så gir dette litt mere giv til å fortsette.

Bent Høie ble intervjuet om menns helse og selvmordsstatestikkene og sa da følgende:

– Lukkethet gjør at vi forholder oss til selvmord som et individuelt spørsmål. Hvis vi godtar det, så vil vi ikke lykkes med å ta tak i dette. Dette er et samfunnsproblem. Derfor må vi snakke om det – og vi må snakke med hverandre om selvmord, poengterer Bent Høie.

Dette er ett veldig viktig poeng, da det å snakke om mentale problemer, iallefall blant menn, er en av de største utfordringene. Men ett annet spørsmål jeg ofte tenker på er at det er like viktig å høre etter når noen velger å snakke om det. Det er ikke sikkert at personen som trenger hjelp roper det ut, det kan være vagt. Du kan kanskje kjenne noen som du tror har det helt fint som er mester i å skjule det vonde. Kanskje fordi de ikke vet hvordan man snakker om sånn, eller rett og slett ikke tør snakke om det med tanke på samfunnet vi lever i der menn spesielt blir som oftest bedt om å ta seg sammen eller skjerpe seg når de har det vondt.

Skuespilleren og komikeren Robin Williams er det perfekte eksempelet på en mann som hadde problemer men som få var klar over da han alltid ble forbundet med en morsom og lykkelig person. Men vi kan gå tilbake til ting han sa mens han levde som idag gir oss litt mere innsikt i hvordan denne mannen egentlig hadde det.

 

Andre ting er litt enklere å påpeke som for eksempel noe så banalt og simpelt som ordet “man-flu”.

Hvor mange ganger har du hørt uttrykket “man-flu”? Det er en vits at menn som er syke ofte overdriver å later som de er sykere enn de egentlig er. Tenk litt på det, tenk litt om du selv bruker dette uttrykket. Jeg skal lage ett eget innlegg om akkurat dette da sykdomsfraværet blant menn er langt lavere enn hos kvinner, den er ca 80% høyere.

Ett annet budskap jeg har hørt om menns helse er følgende av David Fincher, mannen bak filmen Fight Club (som faktisk tar opp dette temaet), han sa følgende:

We’re designed to be hunters and we’re in a society of shopping. There’s nothing to kill anymore, there’s nothing to fight, nothing to overcome, nothing to explore. In that societal emasculation this everyman is created.

Dette er også en interesant ide som vi skal dykke litt dypere inn i ved en seinere anledning.

 

 

 

Jeg prøver å oppdatere denne bloggen så ofte jeg kan men med en fulltids jobb itillegg til en familie blir det litt sporadisk men jeg håper du velger å følge med å lese når jeg først legger til noe her.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *