2 AV 3 SELVMORD I NORGE ER MENN

Categories Blogg, Hva gjør vi nå

Ja du leste riktig, godt over halvparten av alle selvmord i Norge er faktisk menn.

Folkehelseinstituttet har nylig lagt fram selvmordstallene for 2021 i Dødsårsaksregisteret. Tallene viser at totalt 658 nordmenn tok sitt eget liv i fjor.

482 av de som døde i selvmord, var menn. Disse tallene har ikke vært så høye siden 1990-tallet.

Kanskje du allerede visste det, men jeg ble overrasket da jeg for ikke så lang tid tilbake lærte dette. Jeg ble forskrekket, så forbanna, deretter fortvilt når jeg ikke kunne finne mye informasjon om dette temaet. Jeg bestemte meg derfor for å skrive ned følelsene mine om det. Så gikk tankene over til at jeg ville dele disse med andre, og her er vi. Min første blogg. Er jeg en influenser nå? Ikke det, nei ok.

Velkommen til hva jeg håper på skal bli en brannfakkel som kan sette lys på ett problem vi har i samfunnet vårt. Ett problem som sjeldent får noe oppmerksomhet. Ett sånn ekkelt fenomen vi har som kalles “det bare er sånn..”

Jeg tror mange kanskje ikke vet det eller kanskje ikke vil vite det men studiene og fakta er klinkende klare:

2 AV 3 SELVMORD I NORGE ER MENN

Så hvorfor er det sånn? Det er akkurat det jeg også gjerne vil ha svar på.

En rådende oppfatning er at økningen i selvmord fra etterkrigstiden og frem til 1990 tallet i stor grad skyldes en svekkelse av de stabile familierelasjonene (2). En reduksjon i antall gifte og en økning i antall samlivsbrudd som man observerte fra 1960 og fremover, ser ut til å ha hatt særlig betydning for økningen i selvmord hos unge menn. En økning i alkoholkonsum og da særlig øl i samme tidsperiode har trolig også vært av betydning.” -FHI

“Trolig vært av betydning” er ikke noe godt svar, men det er det vi har. Det finnes mange andre ideer selvfølgelig å det er nettopp disse vi er her for å snakke om å jeg håper du vil være med meg.

Jeg må med en gang STERKT påpeke at jeg er ingen utdannet person innen faget. Jeg vil på ingen måte legge ut råd for noen, eller prøve å hjelpe til på annen måte enn å henvise til:

Akutt selvmordsfare: 113

https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/selvmordstanker-og-selvmord/

https://www.sidetmedord.no/

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

 

Dette blir mere ett utløp for diskusjoner,  kanskje få med noen flere øyner og ører som sammen kan gjøre en liten forskjell.

Ideen er å vise at du aldri er helt alene. Samme hvor mørkt det kan være skal alle vite at det FINNES HJELP, GOD HJELP der ute å det er ingen skam å snakke om problemer selv om du er mann.

Vi skal sammen drøfte problemstillinger som: “toxic masculinity”, “man-up”, “store gutter gråter ikke”, og ikke minst “man-flu..”

Sammen håper jeg du vil være med å ta opp diskusjoner rundt temaet med kollegaer, venner eller familie. Jeg vil diskutere forskjellige ting, noe blir kanskje provoserende for noen mens andre ting kan bli latterfylt, noe kan bli trist mens andre innlegg vil kanskje være mere faktaorienterte. Men uansett hvordan du føler om hva du leser så er dette kun til ettertanke. Jeg er kun her for å sparke igang diskusjonen og rette søkelyset mot problemet.

Jeg er relativt ny med nåtidens blogging så ha litt tålmodighet med meg så vil jeg nok kunne sette meg inn i dette litt mere proft i nærmeste fremtid.

 

Håper du vil sammen med meg bli med på denne reisen inn i det ukjente på jakt etter svar. Jeg er klar, er du?

 

2 kommentarer

2 thoughts on “2 AV 3 SELVMORD I NORGE ER MENN

  1. Skulle jeg gjettet ville jeg på intuitivt grunnlag trodd forskjellene var mye større. 4 av 5 eller deromkring. Jeg har ingen datapunkter eller noen statistisk analyse å vise til, dette er bare min anekdotiske livserfaring (jeg er 59 år gammel) og mitt inntrykk er at menn generelt sett tenderer mot å være vesentlig mye mer emosjonelt ustabile enn kvinner.

    1. Hei til deg, og velkommen skal du være 🙂 Interessant tankegang, hvorfor tror du menn er mye mer emosjonelt ustabile enn kvinner og hva mener du med det visst du ønsker å utdype mere?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *